W ciągu ostatnich 30 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej firmy?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Firmy o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, jaworzno.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .no (Norwegia) czy .sk (Słowacja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .org, .blog, .edu.
Odpowiednio rozważ również wybór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze zapewne selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, należy wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż oczywiście nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów sądowych.